Kunt u mij in het kort eenvoudig uit leggen Hoe ik in de hemel mag komen bij God?

05 januari 2016

Recentelijk ontving de PBB deze vraag als een reactie op 1 van de bijbelstudies van Henk de cock.

Dit is hoe Henk reageerde

Beste Janneke,

Hartelijk dank voor je reactie, die we met veel plezier willen beantwoorden. Je vroeg hoe wij in de hemel kunnen komen. Nu, er is maar één mogelijkheid: Door in het geloof Jezus aan te nemen:

“En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in Zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet”(1 Johannes 5:11-12).

Om duidelijk te zijn, het is voor ons totaal onmogelijk om onze redding te verdienen. Mensen proberen allerlei goede dingen te doen, in de hoop dat ze verlost worden van hun zonde. En daarbij proberen ze de wet van God te houden. Maar hoe mensen zich ook inspannen, zie schieten er niets mee op.

Je wordt er moe van om te proberen God te gehoorzamen, en dan struikel je toch weer. Dat zal je zelf ook wel gemerkt hebben. Maar daarom heeft Jezus voor ons aan het kruis geleden. En Hij heeft Zijn leven gegeven, zodat er bevrijding is bij God, van al onze zonde:

“Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonde te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid” (1 Johannes 1:9). “En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1 Johannes 2:1-2 – lees ook Psalm 103:10-13).

Je hoeft dus niet te twijfelen. Je kan altijd bij God terugkomen, hoe ver je ook van hem weg bent, als je Hem vergeving vraagt. God zal je altijd weer met blijdschap (terug) ontvangen, zoals Hij gedaan heeft met de verloren zoon. De hemelse Vader staat al lang op je te wachten, met open armen (Lees Lucas 15:11-32)! Dus als je bid, vraag Hem om vergeving van je zonden en bid om een rein hart.

Het enige wat je kan doen, is op Hem vertrouwen. Dát is de eerste stap die je moet nemen. Eerst moet je geloven dat Hij je van je zonden vergeven heeft en dat Hij je, in Zijn liefde, heeft aangenomen. De andere dingen die God van je verlangt komen daarna; de heilige Geest zal je daarbij helpen.

Je zal Zijn vrede voelen zodra je vertrouwt op Zijn beloften. Dan zal je ook niet meer bang zijn voor de wereld en zijn verleidingen. Wat de liefde van God neemt onze angst weg:

“Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld. En er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde (= de liefde van God) drijft de vrees uit: want vrees houdt verband met straf (= straf voor het oordeel van God) en wie vreest is niet volmaakt in de liefde (1 Johannes 4:17-18).

Janneke, er is in de hele wereld geen mens die zich er op kan beroemen dat hij gered is door zich in te spannen. De hele Bijbel leert ons dat we gered en verlost worden door het geloof in Jezus en het offer dat Hij voor ons gebracht heeft aan het kruis. Zelfs kinderen kunnen geloven, als ze zich afhankelijk voelen van de hulp en bescherming van hun ouders.

Dat is wat je moet doen om naar de hemel te gaan. Vertrouw zoals de kinderen dat doen; vertrouw op de hemelse Vader. Hij heeft je lief. De andere dingen komen vanzelf, als je jezelf aan Hem vasthoudt.

Met hartelijke groeten,

[box title=”Lees hier de reactie van Janneke” box_color=”#eaffc9″ title_color=”#000″]Benieuwd hoe dit verder ging? Lees hier Jannekes reactie en verdere vragen…[/box]